Praktijkopdracht 1 - Korte termijn Project
Ontwerp een standaard tarievenboek voor een transportbedrijf, gespecialiseerd in B-2-B vervoer in het Verenigd Koninkrijk.
Begonnen als een familiebedrijf in 1933, is dit transportbedrijf tegenwoordig een van de toonaangevende, particuliere, multi-service transport organisaties in het Verenigd Koninkrijk.
Zij hebben gedurende vele jaren hun reputatie opgebouwd op basis van efficiëntie, vertrouwen en kwaliteit en ze erkennen dat innovatie van meet af aan een belangrijk aspect en een belangrijke functie is.
Vandaag de dag werken ze met meer dan 400 medewerkers en meer dan 200 voertuigen. Het hoofdkantoor is de centrale coördinatietoren voor hun netwerk en strategisch gelegen ten opzichte van hun regionale depots die rechtstreeks rapporteren aan de raad van bestuur.
Enkele feiten
• Focus op het vervoer van gepalletiseerde (gevaarlijke) goederen in de
B-2-B markt in het Verenigd Koninkrijk
• Afdeling Sales stelt aanbiedingen op voor (inter) nationale klanten, ad-hoc
en inclusief alle eisen en wensen van de aanvrager
• Beperkte duidelijkheid over de prijs onderliggende voorwaarden
• Het bedrijf werkt met een modern orderproces systeem waarin multi-
dimensionale tariefstructuren kunnen worden vastgelegd
De uitdaging
Verminder de werklast voor de afdeling verkoop door het creëren van een gestandaardiseerd document dat als blauwdruk gebruikt kan worden voor het opbouwen van een robuust tarievenboek.
De oplossing
Ontwerp een landendekkende tariefstructuur, op basis van:
• één matrix
• de huidige depot structuur
• cross country verkeer
• de meest gangbare lading eigenschappen
• eenvoud in gebruik
• een transparante tariefstructuur die ook eenvoudig aan te passen is indien
dit vanuit interne operationele overwegingen noodzakelijk is
• seperatie van alle variabele kostelementen door middel van een extra
toeslagen sectie
Resultaat
Een u0027zelf verklarend’ tarievenboek met:
√ Algemene instructies
√ Standaard tarieven
√ Aanvullende kosten
√ Klant specifieke kosten
√ Tarieven matrix kan aan de operationele gegevens worden gekoppeld ten
behoeve van diverse analyses
√ Afname van het aantal ad hoc aanbiedingen
√ Reductie in “heen-en-weer” communicatie met 4PL organisaties zonder het
verlies van participatie in Europa dekkende aanbiedingen via deze 4PLu0027s
√ Uitbreiding van de toegang tot grotere verladers via 4PL organisaties
√ Stijging van het te vervoeren binnenlands UK-volume door toewijzing van
goederenstromen afkomstig van nieuwe klanten op het Europese vasteland.